Wednesday, February 23, 2011

anak nakal...


Apa yang sebaiknya anda buat untuk menghadapi anak yang nakal ? Baiklah, kali ini Ude copypaste dari www.tipskeluarga.com  dalam menghadapi anak yang nakal….
  • Jika Anda mendengar atau mengetahui dengan apa yang dia lakukan, tetaplah tenang dan jangan marah-marah atau memukul anak. Berilah pengarahan, bahawa apa yang dia lakukan itu tidak boleh dilakukan.
  • Meskipun itu adalah anak Anda sendiri, sebaiknya jangan terlalu melindungi. Tetaplah objektif.
  • Jika memang anak berbuat salah, jangan ragu untuk menyuruhnya meminta maaf kepada temannya dan jangan pula ragu untuk memberikan hukuman padanya.
  • Komunikasilah dengan anak dengan penuh kasih sayang. Beri waktu pada anak untuk berjalan berdua dengan anda, ajak atau pancing mereka untuk membuka diri dan mengutarakan apa masalahnya atau keinginan dia. Beri pengertian mengenai perbuatannya selama ini.
  • Anda juga harus memperhatikan anak anda. Jangan biarkan anak lain mengganggu anak anda.
  • Jangan ragu untuk bekerjasama dengan pihak sekolah, jangan takut kalau anak anda mendapat sangsi, dan jika tidak ada kerjasama, anak akan tambah nakal atau sulit dikendalikan misalnya jadi melakukan perbuatan nakal lain seperti drug atau narkoba karena terpengaruh dengan teman sekolahnya.
    Berikan kesibukan lain, seperti baca majalah, bacaan buku, menulis cerita, blog, olah raga. Anda juga dapat meminta pendapat anak, apa yang menjadi hobinya, tentu saja kegiatan yang positif.
  • Jika memang anak tetap nakal dan dilakukan secara berulang ulang, janganlah ragu untuk melibatkan pihak ketiga, psikolog, guru BP turut serta membimbing anak.

(Ni artikel sendiri ye..xde copy dr mana2...)
Kenakalan anak2 kekadang menguji kesabaran kita sebagai ibubapa....anak2 diperingkat peralihan remaja lagi la..dari umur 11, 12, 13 dan seterusnya....mereka suka mencuba sesuatu yang baru...pada peringkat ini kemungkinan mereka menipu ibubapa akan terjadi...kita sebagai ibubapa kekadang kena jadi penyiasat persendirian...ada juga anak2 yang bila malam..kita masuk bilik tutup pintu..diorang akan keluar rumah..mana kita nak tau kan..sebabnya kita dah tido...masing2 plak sekarang dah pegang kunci sendiri...alasan nya tengok bola dgn kawan..Ude ada cara sendiri nak menangani masalah ni...(xleh tulis kt sini..nnti pecah rahsia, klau nak tpon Ude..) Duit pun satu masalah...awal2 tahun ni memang banyak yang anak2 kita kena bayar kat sekolah..yuran sekolah, yuran kelab bruniform, yuran persatuan itu..persatuan ini..mcm2 lah...klau sekolah menengah, biasanya anak2 akan bayar sendiri..betul tak?..jadi nya bila anak2 kita dah bayar ..kita mintak resitnya..kalau xde resit...mesti la x berbayarkan....bagi yang sekolah petang tu..kita tengok ..kalau biasa dia pergi pukul berape?..kalau lama2 makin cepat dia pergi ke sekolah walau pn xde aktvt ape2 kat sekolah kita kena sekali lg jadi pengintip ataupun tengok beg sekolahnya..manala tau ada baju extra(paham2 le)..kalau yang sekolah pagi tu pun sama..waktu dia balik tu pkui berapa?..aktvt kat sekolah pn kita kena tau..ape aktvt yang anak kita sertai...
Sebenonya kalau nak ceta pasal isu ni banyak yang Ude nak tuliskan..xpe lah nanti kalau tulis panjang 2 orang boring lak..maybe next time kita bincang kan lagi topik ni..ataupun kalau korang ada ape2 pendapat @ cadangan cara2 utk menhadapi anak2 yang nakal ni..sila kan lah..lagi banyak lagi elok..boleh kita kongsi sama2..

ibu nakal...

3 comments:

  1. anak2 ni bila kecik lain maalahnya...dah beso lain plak msalahnya...jgn dah kwin nnti bg masalah kat kita lak...

    ReplyDelete
  2. kak odah, serius nak kopok? camne nak kontek akak?

    ReplyDelete